Головна » Статті » Педагогічний колектив нашого закладу » Гребенюк Наталія Павлівна

Директор Помічнянського ЦДЮТ,та керівник гуртка "Старшокласник"

Основним і насиченим за змістом і формами роботи зі старшокласниками є модуль «Школа виживання для підлітків».  Включає в себе теоретичні та практичні гурткові заняття. Даний модуль побудований як навчальний курс для молоді з питань правової освіти, профорієнтація молоді, курсу боротьби зі шкідливими звичками, пропаганди за здоровий спосіб життя серед дітей та учнівської молоді, психолого-педагогічна підтримка старшокласників. Саме за цим модулем особлива увага приділяється розвитку таким компетенція: сімейно-побутова компетенція, психолого-фізіологічна, суспільно-правова. Основною формою проведення занять  - є тренінг. Чому саме тренінг? Бо це інтерактивна педагогічна технологія , яка має багато переваг над іншими формами проведення гурткового заняття і  сприймається вихованцями. Тренінг включає в себе різні методи і прийоми роботи з колективом ( робота в групах, «мозковий штурм», дискусії, дебати, рольові ігри, творчі конкурси, інтерактивні презентації, виконання проектів тощо), забезпечує активну участь вихованців і творчу взаємодію вихованців між собою і з керівником ( тренером) , можна на рівних спілкуватися з дорослими, добровільно дотримуватись правил . форма тренінгу має суттєве значення, однак головним є  його зміст. Щоб реально вплинути на свідомість і поведінку учасників, зміст тренінгу  повинен:

  •  бути максимально наближеним до потреб і проблем вихованців;
  • ураховувати рівень інтелектуального розвитку та життєвого досвіду підлітків.

      Програмою передбачена і підготовка тренерів для проведення зустрічей,    тренінгів. Заплановані виїздні  відеолекторії  та бесіди на базах шкіл та інших організаціях та підприємствах.

    Активно також  застосовуються: заняття - змагання, заняття – лекції, заняття – профілактична бесіда, розважально-конкурсі програми, зустрічі з цікавими людьми, дискусії, дебати, заняття – круглі столи , захист творчих проектів тощо.

  У сфері професійно-побутової компетенції вихованці мають чіткі уявлення про світ сучасних професій, про свої можливості в оволодінні різними видами професійної діяльності. З метою ознайомлення старшокласників з видами професій, вимогами до оволодіння ними та проведенням профорієнтаційної роботи у плані роботи гуртка заплановані такі заходи: свято Професій, «Подорож по місту майстрів», «Все профессии  прекрасны , все работы хороши», зустрічі  з цікавими людьми. Так для вихованців були організовані зустрічі з людьми різних професій, які мають звання «Заслужений» та «Почесний» .  Про те , як досягти успіху у вибраній справі та отримати звання розповіли Заслужений вчитель України Красота О. Т., Почесний будівельник Таньков М. І., Почесний залізничник Томашевська Т. Л.  Але учні мають недостатню правову грамотність з питань праці, працевлаштування молоді, про свої права та як їх захищати , не повною мірою володіють навичками практичної професійної діяльності . Тому обов’язковим для учнівської молоді є проведення просвітницьких заходів, проводяться консультпункти зі спеціалістами з питань організації праці для молоді, роз’яснювальна робота з питань трудового законодавства, а також  організовуються під час шкільних канікул екскурсії на підприємства та організації міста.

Сімейно-побутова компетентність формується також у підлітковому віці. Тому заходи модуля  «Школа виживання для підлітків» також направлені на розвиток , вивчення, розуміння сутності родини, функцій батьків, етичні та правові аспекти  сімейного життя. Під час проведення зустрічей з батьками, сімейних вечорів відпочинку, туристичних сімейних походів, розважально-спортивних та розважально-конкурсних програм за мету ставиться розкриття соціальної функції сім’ї, основ сімейного життя. Дані заходи бажано якнайбільше обов’язково  організовувати та проводити за участі, підтримки  батьків, соціальних педагогів, громадських діячів, лікарів, психологів.

 З практики можу сказати, що саме заняття з даного напрямку проходять досить жваво, і старшокласники, маючи певний досвід, активно приймають участь у тренінгах:  « Гендер у сім’ї, на роботі та в політиці», «Толерантність: чи є межі терплячості?», «Він і Вона: у пошуках щастя», « Цінності, які я обираю», «Який птах, таке й гніздо», «Усвідомлене батьківство: це як?», «Хто я такий? Тренінг самоусвідомлення  для старшокласників».

 За участю дорослих , батьків були проведені розважально-конкурсі програми: «Чия бабуся краща?», «Донька й мама», «Молодість та досвід: хто кого?», «Чи талановиті наші батьки?».

Звичайно, щоб ефективно спілкуватися з вихованцями, мати повну картину про їх оточення, мати вплив та знайти до них правильний підхід, обов’язково потрібно запланувати бесіди, зустрічі за «круглим» столом з батьками вихованців за участю соціальних педагогів, психологів та лікарів. Наприклад, нами були проведені такі заходи: «Чи потрібне покарання в сім’ї?» ( бесіда), «Як боротися зі шкідливими звичками дітей та батьків?» ( круглий стіл ), «Як діяти в ситуації сімейного насилля?» ( зустріч з соціальними працівниками та психологом), «Як вберегти дитину від суїциду?» ( консультпункт для дорослих), «У вашій родині росте обдарована дитина» ( поради педагогів та психологів) , «Мене не слухаються діти: що робити?» ( диспут).

 Незважаючи на те, що у шкільний курс введено предмет «Охорона здоров’я» , розповсюджена відповідна профілактична література, більшість з молодого покоління недбало ставиться до свого здоров’я. Психолого - фізіологічна компетенція старшокласників бажає залишатися кращою . Всі знають про шкідливість алкоголю, нікотину, наркотиків, ранніх статевих стосунків, про способи захисту від вірусних та інфекційних захворювань, але, нажаль,у повсякденному нашому житті досить часто трапляються неприємні ситуації з плачевними наслідками  для здоров’я та психіки підлітка. Тому моя робота як керівника гуртка, який працює зі старшокласниками, учнівською молоддю, полягає  в тому, щоб якомога повніше, вчасно та змістовно провести роботу у напрямку запобіганню зловживання учнями алкоголю, наркотиків, вести роз’яснювальну та просвітницьку роботу з превентивного виховання .  У розв’язанні даних проблем я активно співпрацюю з провідними спеціалістами  Районного  центру соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді , оперуповнова- женим у справах дітей, які надають активну допомогу у організації, залученні необхідних фахівців для  проведення тренінгів, бесід, диспутів з підлітками. Так популярними для вихованців вже стали: тренінг для старшокласників з пропаганди здорового способу життя « Майбутнє наше – то лиш наша справа, лиш наш рук і совісті, й ума…», просвітницькі бесіди для дівчат – старшокласниць з лікарем-гінекологом «Коли дівчинка стає дорослою» та « Не поспішай розлучатися зі своєю весною, дівчинко!», конкурс на кращу антирекламу шкідливим звичкам та кращу газету « Мінздав попереджає», бесіди з правоохоронцями на тему «Як не потрапити в біду», «Як уникнути зґвалтування», « Мене затримали правоохоронці: мої дії». Традиційним вже стала щорічна груднева  акція «Антиспід», конкурс на кращий відеоролик, проект, відеокліп з проблем здорового способу життя, вживання молоддю заборонених речовин та препаратів, про ранні статеві стосунки, проблем репродуктивного здоров’я, асоціальної поведінки підлітків та молоді.

 Звичайно, сама робота з вихованцями на гуртових заняттях як і сама робота позашкільного закладу в цілому не вирішить абсолютно всіх проблем підліткової злочинності, вживання наркотичних речовин, проблем підліткового алкоголізму, репродуктивного здоров’я молоді, але профілактична, роз’яснювальна та просвітницька робота у цьому напрямку повинна проводитись обов’язково. А результат принесуть не наші розмови з вихованцями на тему « Что такое «хорошо», а что такое « плохо»?», а організація життя підлітків, консультації та конкретна правова та соціальна допомога молоді у кризовій ситуації.

 

  Формуванням суспільно-правової та культурно-дозвілевої компетенції підростаючого покоління займаються під час реалізації модуля «Школа дозвілля».

 Сучасні старшокласники, в основній своїй більшості, мають уявлення про вільний час як спосіб розвитку особистості, але часто нераціонально використовують його. В даному випадку на вирішення проблеми використання вільного часу у підлітків відкриває свої двері «Школа дозвілля». Адже головне завдання як позашкільного закладу так і творчого об’єднання -  організація змістовного дозвілля. Учнівська молодь приходить у позашкільний заклад, відвідує гурткові заняття, які сприяють їхньому особистісному розвитку, де їх навчають прекрасному, розумному, мудрому, створювати речі власними руками. На гурткових заняттях ми привчаємо своїх вихованців до більш культурної форми дозвілля: гурткової, клубної, секційної, студійної тощо, а не до тусовки, де, з погляду підлітка, можна гарно провести свій час, наприклад, випити пива з друзями на дискотеці, засісти в інтернеті, посидіти у барі з цигаркою та бренді-колою. Чому б і ні? Інколи молоді більше немає куди йти, подіти свою енергію, направити її на більш корисні речі. Тому організація змістовного дозвілля вихованців займає не останнє місце в роботі гуртка «Старшокласник».  Форми роботи досить різні: свята, конкурси, розважальні програми, ігри, тематичні вечори, концертні програми, турніри. Але під час планування занять модуля «Школа розваг» потрібно враховувати життєві прагнення вихованців та їхні потреби. Підлітки хочуть трішки відсторониться від шкільних проблем. Тому, коли після уроків вихованці приходять на гурткові заняття у позашкільний заклад, не потрібно ускладнювати їх життя непосильними вимогами.  Очевидно, що для них необхідний безпечний комфортний простір. Оскільки межі школи затісні для підлітка, йому потрібно вийти за ці межі. І якщо ми не допоможемо учнівській молоді облаштувати такий простір, він вона все одно  знайде, куди піти. Тільки, боюся, що форми організації вільного часу будуть далекі від культурних. Звичайно, на вулицях також здобувають досвід, проводять вільний час, але , як правило, не завжди молодь при такому дозвіллі має позитивний результат та  розвиток молодої людини. Ми маємо навчити вихованців раціонально використовувати свій вільний час, не втрачати дорогоцінний час на те, що послаблює та гальмує його творчий, інтелектуальний, духовний, громадянський  розвиток.  У «Школі дозвілля» вихованці само реалізуються, самопізнають, само- розвиваються, самовдосконалюються. Головне, на що потрібно звернути увагу, цей процес базується в основному на власному інтересові, бажанні, зацікавленості. Коли справа співпадає з власними інтересами підлітка та його нахилами, то в цьому випадку буде і результат, і така робота може виявити вихованця як особистість.

 Модуль «Школа дозвілля» розподілена на два півріччя  і включає в себе масові виховні заходи, направлені на розвиток творчих, інтелектуальних здібностей. У рамках даного модуля проводяться такі заходи: «День вчителя» ( святковий вогник), «Щасливий випадок» ( інтелектуальна гра), «Между нами пацанами»                   ( розважально-конкурсна програма для юнаків), «Вечорниці-посиденьки»( народознавчий захід), щедрування вулицями міста, новорічні вечори відпочинку, майстер-класи від вихованців «А я роблю так!» ( у рамках проекту « Світ моїх захоплень та вмінь»), конкурс «Міс весна», вечір поезії «Інтимна лірика» ( до Дня Валентина), вітальні програми до Дня 8 Березня, дня Збройних сил України тощо. Ми намагаємось, щоб свій вільний час вихованці проводили змістовно, а не просто відпочивали, байдикували. Адже вільний час має бути часом для спілкування, активного відпочинку, а також часом, що витрачається на необхідну громадську діяльність . Однією із задач   «Школи дозвілля» є формування суспільно-правової компетенції. На сьогоднішній день питання включення молоді у соціальне та політичне життя стало нагальною необхідністю. Це пов’язано з тими змінами, які відбуваються в українському суспільстві. Соціальна функція дозвілля сприяє інтеграції молоді у суспільство, дозволяє відчути свою приналежність до певної спільноти. Будь-який заклад, в тому числі і позашкільний ,- це мікромодель суспільства. Тому вдало можна створити  у творчому об’єднанні «своє громадянське суспільство», яке також керується Конституцією України, Конвенцією про права дитини, взаємодіє з державними органами, громадськими організаціями. Наше об’єднання старшокласників керується на засадах самоврядування. Самоврядування стає не тільки шляхом вирішення на місцях проблем «людського фактору», а й створює простір для реалізації існуючих ініціатив. Адже всі ми добре розуміємо, що основи  громадянського становлення закладаються з дитячих років.  Самоврядування допомагає учням організувати власне життя та життя своїх товаришів. Досвід взаємостосунків, розв’язання конфліктів, виявлення та захист своїх інтересів, набутий на заняттях гуртка, стане багажем, з яким підлітки підуть у доросле життя. Самоврядування – це реальний безперервний процес дедалі широкого залучення вихованців до громадянських справ. Сучасному випускникові потрібна не абсолютна сума знань, а вміння їх здобувати , аналізувати та застосовувати у конкретній ситуації. Тому самоврядування структурно співпадає з самовихованням, а тому стає об’ємним поняттям, і, можна сказати, об’єднує такі поняття як: самоорганізація, саморегуляція, самодіяльність, самовиховання. Наприклад, у цьому напрямку в рамках «Школи дозвілля» працює «Клуб невдоволених». Кожне засідання проходить при участі представників місцевого самоврядування, громадських організацій, депутатів міської ради, голів вуличних комітетів.  На зустрічах та засіданнях у цьому клубі підлітки говорять, озвучують, що їх не задовольняє, не влаштовує у закладі, у школі, в місті. Дорослі пропонують підліткам продумати шляхи розв’язання даної проблеми. Це можуть бути проекти по створенню Центра дозвілля школярів та молоді, Центра фізичного виховання, організації парку відпочинку, створення дитячого кафе тощо. Практикуються конкурси проектів: «Якби я був директором школи», «Якби я був мером міста», « Що має робити депутат?», конкурс рефератів: « Один день із життя громадянина», «Чи варто колись порушувати закони?», «Свобода чи вседозволеність?». При цьому необхідно включати молодь у громадське життя міста, району, області, щоб вона відчула належність до дорослого співтовариства і значущість своїх проектів та пропозицій. Крім того, надається можливість опанування соціальних структур, самовизначення молоді та підлітків як жителів певного регіону, залучення старшокласників дот суспільно значущої діяльності. Адже навчитися плавати, стоячи на березі річки, і спостерігати, як це роблять дорослі, неможливо. Як керівник гуртка та наставник я маю створювати ситуації, за яких у вихованців виникає прагнення щось змінити у своєму місці навчання чи проживання, подолати труднощі, практично довести, що молодь спроможна вирішити деякі проблеми, допомагати дорослим не тільки словом, а й ділом.

Я переконана, що для нормального становлення  й розвитку сучасного молодіжного колективу та повноцінної підготовки його до життя у сучасному громадянському суспільстві необхідні такі умови: занурення наших вихованців у реальні економічні,господарські , політичні відносини, підготовка підлітків до життя у громадянському суспільстві за законами цього суспільства.

Окремою структурною ланкою в навчальній програмі гуртка «Старшокласник» є навчально-розважальний модуль «Школа молодого КВН-щика». В рамках даного модуля створена команда КВК «Шкет». Учасники команди є активними, кмітливими, веселими і обов’язково дисциплінованими. Команда «Шкет» є наступником команди «КВН-івський спецназ».серед членів команди зберігається правонаступність : випускників гуртка замінює молодше покоління та продовжує веселу та кмітливу справу. Тому абсолютно з нуля ми не починаємо. Як і попередня команда, «шкети» є учасниками обласного чемпіонату КВК серед шкільних команд. Двічі команда ставала переможцем обласного  відбіркового етапу чемпіонату КВК серед шкільних команд.    Команда «Шкет» традиційно є учасником щорічного концерту «Веселий настрій» у міському Палаці культури, завжди виступає у вітальних програмах до Дня вчителя, до Міжнародного жіночого Дня 8 Березня,у новорічних заходах, на ювілейних концертах загально навчальних закладів. Заняття гуртів складають як теоретичні заняття, так і практичні. Основною формою занять є репетиції, складання сценарію, робота з текстами, концертні виступи. Але без знань основ цієї гри, яка є не скільки веселою та гуморливою, як інтелектуальною та вимогливою до правил та законів КВК. Тому теорія з курсу занять «Школа молодого КВН-щика» включає в себе необхідні теми для розуміння вихованцями сутності гри у КВК.  Наприклад, теоретичні заняття проводяться на такі теми: «Історія КВК», «Центральні фігури у КВК», «Що повинен вміти КВН-щик?», «Що не дозволяється робити в КВК?»,                     « Теми та завдання до ігор», «З чого складається гра КВК та її основні конкурси».

 Модуль «Моє місто і я» тісто переплітається з модулем «Школа дозвілля» та має за мету формування громадянської свідомості вихованця, розвитку почуття відповідальності за те, що відбувається у твоєму місті, на твоїй вулиці, налагодження стосунків зі старшим поколінням, допомогти підліткам відчути себе невід’ємною частиною суспільства, пробудити прагнення зробити щось корисне собі та людям навколо себе.

На даному етапі програми старшокласники працюють над реалізацією проекту «Зроби місто кращим своїми руками». Даний проект являє собою комплекс заходів, спрямованих на покращення санітарно-гігієнічного стану паркових зон міста, зон відпочинку та пам’ятних місць, створення естетичних куточків у місті. Це дає змогу молодому поколінню, по-перше привчитися до праці, цінувати працю інших, вболівати за благоустрій рідного міста і самим цей благоустрій створювати.  Працюючи за цим модулем, пригадуєш В. О. Сухомлинського, який наполягав на тому, щоб педагоги не недооцінювали працю дітей, як один із засобів формування та становлення дитини-особистості. Тому я вважаю, що для всебічного розвитку вихованця, є його підготовка до праці. Бо праця – один із елементів духовного життя. Коли старшокласники висаджують квіти та дерева, прибирають території біля пам’ятників та обелісків, вболівають за екологію, вивчають історію своєї вулиці, то у цій роботі розкриваються  також їхні здібності, обдарування, таланти, утверджується почуття людської гідності. Як тут не згадати влучний вислів великого педагога Сухомлинського: « усі блага та радощі життя створюються працею. Без праці не можна чесно жити… нероба, дармоїд – це трутень, що пожирає мед працьовитих бджіл. Навчання – твоя перша праця. Йдучи до школи, ти йдеш на роботу». А щоб діти до вас йшли ще й зарістю і мали необхідність відвідувати заняття гуртка, потрібно користуватися такими правилами:

 

  • діти краще вчаться, коли вони самі того хочуть і відчувають певну відповідальність за навчання;
  • діти краще вчаться, коли відчувають у цьому потребу;
  • дітей краще навчати через діяльність4
  • діти краще вчаться, шляхом розв’язання реальних проблем, які їх стосуються;
  • діти прагнуть партнерських стосунків у процесі роботи.

 

Запам’ятайте, що вихованці чекають від свого педагога гарної підготовленості, цінують його захопленість і компетентність. А для себе у процесі моєї роботи з підлітками, учнівською молоддю, незважаючи на    те , що для багатьох дорослих молодь асоціюється з хуліганами, ледарями, невихованими людьми, я зробила висновок: кожна дитина «красива» по-своєму, чи може стати «красивою», необхідно тільки бачити і належно оцінити цю красу, і це не менш важливо, чим робити наукові відкриття.

І нехай не всі  з них стануть «великими» людьми, успішними в кар’єрному рості, головне, чому їх навчили у нас – бути великими у малому. Бо навіть «маленька» людина з почуттям гідності і громадянською позицією може для світу зробити набагато більше, ніж люди з великими повноваженнями. У цьому я переконана.  

Категорія: Гребенюк Наталія Павлівна | Додав: Радуга9858 (10.02.2015) | Автор: Гребенюк Наталія Павлівна
Переглядів: 834 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1
avatar
0
1 Радуга9858 • 12:09, 10.02.2015
)))
avatar